70 vuotta puolustusvoimien materiaalin huutokauppaa Kalkussa

Tampereen kyljessä Kalkussa on pidetty puolustusvoimille tarpeettomaksi käyneen materiaalin myynti- ja huutokauppatilaisuuksia 70 vuotta. Aikalaisia mukaillen ”Pitkäniemen varikossa” pidettiin 29.12.1944 ensimmäinen sodanjälkeinen huutokauppa Suomen puolustuslaitoksen ylijäämäkaluston poistamiseksi. Sodassa armeijan käytössä olleiden yli 20 000 moottoriajoneuvon eteen varikko teki huutokauppojen lisäksi paljon muutakin.

Huutokauppojen järjestelyn taustalla syksyn 1944 uusien määrävahvuuksien vaikutukset

Tuona syksynä Päämaja julkaisi rauhanajan joukkojen moottoriajoneuvojen määrävahvuudet. Joukot tulisivat sen mukaisesti saamaan huomattavan moottoriajoneuvokaluston. Henkilöautoja oli 525, kuorma-autoja 2067 ja muita moottoriajoneuvoja 854 kpl. Ajoneuvojen määravahvuuksien merkittävästä nostosta huolimatta armeijalla oli valtava yli 7300 moottoriajoneuvon ylijäämä jota alettiin luovuttaa ja myydä.

Ajoneuvojen sotasaalis taakkana sotakorvausten kokonaisuudessa

Suomen ja Neuvostoliiton välirauhansopimuksen 14-artikla 19 päivänä syyskuuta 1944 määritteli suomalisten haltuun päätyneen ajokaluston sotasaalismateriaalin kohtalon. Moottoriajoneuvot oli luovutettava artiklan mukaisesti vuoden 1945 aikana. Syyskuussa 1944 maahan tullut valvontakomissio valvoi myös sotasaalismateriaalin luovutuksen. Suomen 10.2.1947 allekirjoitettu rauhansopimus piti sisällään 24-artiklan, missä Suomi sitoutuu Neuvostoliiton hallituksen osoittamissa määräajoissa palauttamaan Neuvostoliitolle sodan aikana Neuvostoliiton alueelta viedyt moottoriajoneuvot. Korjaus- kelpoisia sotasaalisajoneuvoja oli varastoissa 2032 kappaletta, joista kuorma-autoja 1730. Palautettavien ajaoneuvojen korjaustoimintaan Suomen valtio myönsi varoja eri yrityksille jotka valvontakomission valvonnassa tekivät tuohon aikaan vaativan tason korjaustyötä. Korjattujen ajoneuvojen Neuvostoliittoon siirtoa varten varattiin 1350 junanvaunua.

Huutokauppatoimintaa edeltänyt erillismyynti

Sotakorvausten ylijäämäautot puolustusvoimat möivät asianomaisen automerkin päämyyjille. Poikkeuksen tekivät autot jotka myytiin valtion laitoksille, Pohjolan Liikenne Oy:lle sekä 600 kappaleen erä autojen kuluttajasuurostajille. Ensimmäinen myynti tapahtui Korpivaara&Halla Oy:lle 8.12.1944 yrityksen ostaessa puolustuslaitoksen Citroen kuorma-autot. 15.5.1945 mennessä myytiin erillismyynnissä 3824 kuormaöautoa, 37 henkilöautoa ja 259 muuta autoa.

Huutokauppojen käynnistyminen

Ajoneuvojen erillismyynnin jälkeenkin Keskusvarikko 9:ssä oli valtava määräajoneuvoja, varaosia ja työkaluja. Materiaalia alettiin purkaa huutokaupoilla, ensimmäinen julkinen huutokauppa Kalkussa pidettiin 29.12.1944. Tuolloin myytiin romuttuneita autoja ja seka- laista materiaalia.Vuoden 1945 aikana pidettiiin seitsemäntoista huutokauppaa. Huutokaupassa oli 51 henkilöautoa joista Viipurissa evakuoitua vuoden 1936 mallia olevaa Chevroletia ei myyty. Auton omistaja tunsi auton omakseen huutokauppatilaisuudessa. Vuosina 1945-65 myytiin yhteensä 1705 sota-ajan kuorma-autoa ja 616 henkilöautoa. Korjausmateriaalina myytiin akseleita, ohjauslaitteita, tasauspyörästöjä, kardaaniakseleita, jäähdyttimiä, vaihdelaatikoita, lavoja. Häkäkaasutinlaitteistoja myytiin 1945-47 aikana yhteensä 2954 kappaletta.

Vanhaa kalustoa, edessä ev Laguksen käytössä ollut kubelwagen vm-43 (WV), ka Citroen T45 vm-40, Opel Blizt vm-40, taustalla ZIL 1980-luvulta.

70v -juhlahuutokauppa ja nykyasiakkaat

Maailma on muuttunut, vuodesta 2009 on Millog Oy toiminut puolustuvoimien kunnossapidon strategisena kumppanina järjestäen mm. hylätyn materiaalin hävittämisestä, kierrättämisestä uudelleenkäytettäväksi tai myytäväksi huutokaupoissa tai SA-kaupoissa. Käytöstä poistettua materiaalia myydään Millog Oy:n ylläpitämissä SA- kaupoissa Hämeenlinnassa, Jyväskylässä ja Oulussa. 70v -huutokaupassa järjestettiin mm. 1940-luvulla myytyjen entisöityjen autojen esittely, sota-ajan puhdetyönäyttely ja ilmainen kenttäkeittimestä jaettu kenttälounas.

Sotien jälkeen oli maassa pitkään huutava pula kuljetustoimissa tarvittavista ajoneuvoista ja niiden osista. Vuosien vierimisestä huolimatta ovat kuljetusalan ammattilaiset, välittäjät, maatalousyrittäjät, harrastajat, autokiltojen jäsenet ja muut reserviläisharrastajat huutokauppatilaisuuksien uskollisia kävijöitä. Syksyn tapahtumassa vieraili 1-2 tuhatta puolustusvoimien hylätyistä tavaroista ja hernekeitosta kiinnostunutta kävijää.

Verkkotoimittajalla oli tilaisuus vierailla 70v -juhlahuutokaupassa ja haastatella Millog Oy:n jälkikäsittelypäällikkö Heikki Välimäkeä. Kiitokset mielenkiintoisesta tilaisuudesta!

Verkkotoimittaja